Winnaars AFK-pitch Cultureel Ondernemerschap bekend
Unfair Amsterdam, San Serriffe, 24 Classics en We Are Public zijn de winnaars van de pitch van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) voor de pilot Cultureel Ondernemerschap. Het AFK organiseert deze pilot voor organisaties in de kunstsector die een belangrijke stap willen zetten in hun ondernemerschap - en hiermee hun organisatie naar een volgend niveau willen brengen. Het AFK speelt met de pilot in op de sterke behoefte aan professionalisering binnen de sector, waar het organisaties vaak aan tijd en middelen ontbreekt om veranderingen door te voeren. De winnaars ontvangen een AFK-bijdrage (maximaal €20.000) en de begeleiding van een of twee panelleden.
Mooie plannen
Donderdag 18 juni presenteerden twaalf Amsterdamse culturele organisaties hun plan voor een panel van zes experts, van zowel binnen als buiten de kunstsector. Arna Notten (relatiemanager kunst & cultuur Triodos Bank), Meike Le Coultre (fondsenwerver Rijksmuseum), Laura de Graaf (oud Hoofd Financiën AFK), Sarriel Taus (ondernemer & oprichter Fifteen ) en Rolf Coppens (creative director Grrr) beoordeelden de plannen op zakelijke kwaliteit, haalbaarheid en voorbeeldfunctie voor de kunstsector.
Het panel koos de winnaars unaniem. Roel van Herpt, adviseur en technisch voorzitter van het panel: "De winnende plannen onderscheidden zich met name op zakelijke kwaliteit. Met de bijdrage van het AFK kunnen ze zich verder ontwikkelen en voorbeelden worden voor andere culturele initiatieven in de stad."
De winnaars uitgelicht
De nieuwe kunstbeurs Unfair Amsterdam is opgezet om kunstenaars samen te laten werken en op zoek te gaan naar nieuwe manieren om het werk te vertonen en te verkopen. Unfair zet de bijdrage van de pilot in om het I♥Unfair programma, dat zich richt op het betrekken van een jong en nieuw publiek, door te ontwikkelen.
San Serriffe is een kunstboekenwinkel, tentoonstellingsplek en discussieruimte. De plek creëert een intieme en informele setting voor kunstenaars, ontwerpers, andere professionals en publiek. San Serriffe zet de bijdrage in voor het vergroten van het publieksbereik en het generen van extra inkomsten door middel van een webshop, krant en poster-editieprogramma.
Het onafhankelijk online platform 24 Classics laat bezoekers kennismaken met een groot en divers aanbod aan klassieke muziek. De classical music discovery service wil de drempel voor klassieke muziek verlagen met online content en offline events. 24 Classics zet de bijdrage onder andere in voor een vernieuwde website en app.
We Are Public is de Netflix voor cultuur. De redactie maakt maandelijks een scherpe selectie van zo’n vijftig voorstellingen, concerten, films en exposities in Amsterdam, waar We Are Public-leden met hun pas gratis naartoe kunnen. Met de bijdrage wil We Are Public het vaste ledenaantal laten groeien naar 3.500. Daarmee kan het platform professioneel en onafhankelijk draaien en krijgt het een grotere inhoudelijke en maatschappelijke impact.
Over het AFK
Het AFK biedt financiële steun aan incidentele kunstprojecten, programma’s en ontwikkelplannen en voert als onafhankelijk fonds een deel van het kunst- en cultuurbeleid van de gemeente Amsterdam uit. Het AFK is er voor alle disciplines binnen de culturele sector; voor kunstenaars, kunstinstellingen en kunstorganisaties. We verstrekken financiële bijdragen aan professionals en amateurs, ondersteunen zowel het experiment als de bewezen kwaliteit – in alle stadsdelen. Het AFK ontwikkelt daarnaast voortdurend ideeën en initiatieven die inspelen op een sector die constant in beweging is.