Unpacking the 3Package Deal: Jungmyung Lee
De komende maanden leggen we de vijftien diverse talenten van de 3Package Deal 2016 onder de loep in het jaar waarin ze hun kunstpraktijk verder ontwikkelen en zich binnen een scala wijd uiteenlopende disciplines - van mode tot film, en van urban dans tot olfactory art - voorbereiden op hun eindpresentatie. Grafisch ontwerper Jungmyung Lee (Seoul, 1984) (fig. 1) mag het spits afbijten. Ze vertelde ons over haar inspiraties en aspiraties.
Een eigen taal
Lee's klassiek-expressieve lettertypes en project-based performances leggen een brede verzameling interesses en inspiraties bloot, waarbij ze vaak verder kijkt dan grafisch ontwerp. Na haar afstuderen aan de Werkplaats Typografie in Arnhem richtte Lee haar eigen ‘lettertypefabriek’ op, de Jung-Lee Type Foundry (J-L TF). In het manifest van de Foundry is een essentieel onderdeel weggelegd voor het autonome, grensverleggende karakter van haar fonts. Lee: “Ik probeer steeds een evenwicht te vinden tussen institutioneel onderwijs en het mezelf dingen bewust ‘afleren’. Ik heb veel respect voor kunstenaars (niet-grafisch ontwerpers) die grafische elementen inzetten om hun eigen stem vorm te geven, zoals Jef Geys (fig. 2). Punk tijdschriften zijn ook inspirerend, omdat de muzikanten er niet voor gestudeerd hebben. Ze verwerken dingen op hun eigen manier. Dat vind ik mateloos interessant.”
Lee's eigen praktijk richt zich vaak op de menselijke verhalen achter typografisch ontwerp. “Ik ben geïnteresseerd in de persoonlijkheden achter lettertypes, hun uitdrukkingen en de emotionele cues die ze geven”, legt ze uit. “Mijn tentoonstelling Dialogues (fig. 3) in WOW Amsterdam, bijvoorbeeld, toonde een reeks gesprekken tussen door mij gecreëerde fontpersoonlijkheden. Zo heb je Suomi 100, een Fins font dat verliefd wordt op een font in Arabische stijl. Net een blank, Scandinavisch meisje dat valt op een lange donkere droomman.” Het meest ontroerende verhaal is dat van het lettertype Impact Nieuw, geïnspireerd op het beroemde Impact, dat overal voor werd gebruikt tot mensen er “ziek van werden”, zoals Lee het beschrijft. “Ik dacht: wat als Impact nou een man van in de zestig was, een voormalig superster die in een midlife crisis raakt omdat hij opeens achterhaald is geworden. Hij krijgt een make-over en wordt minder hard, minder gecondenseerd, flexibeler en ronder. Impact Nieuw heeft zelfs een sixpack!” (fig. 4)
Het belang van samenwerken
Lee houdt van het verkennen van de mogelijkheden van multidisciplinaire presentatie en het samenwerken met andere kunstenaars - zo creëerde ze een live ‘type show’, citeert ze op haar website haar favoriete surrealistische literatuur en maakte ze een 4D ‘lettertypevideoclip’ aan de hand van een hiphopnummer, nog zo’n grote inspiratie (fig. 5). In de clip rapt een computer-gegenereerde man over de totstandkoming van Jungka, een ontwerp van Lee en ontwerper Karel Martens. De tekst staat voor hun “bombastische houding ten opzichte van de lettertypeindustrie”. Zowel de rapper als de tekstschrijver die haar essay omtoverde in een lied vond Lee op Fiverr - een online platform waarop kunstenaars en muzikanten hun creatieve diensten kunnen aanbieden. Het was, zoals Lee het noemt, “een keten van outsourcen.” Ze vonden het te gek. “Die rapper had zoiets van: wie heeft dit geschreven? Het is echt dope!”
Plannen voor de 3Package Deal
Lee wil het komende jaar met steun van de 3Package Deal twee readers (leesbundels) publiceren: “Ik wil de eerste reader in februari uitbrengen, en de tweede voor het eind van het jaar. Ze zullen allebei focussen op één van mijn fontpersoonlijkheden, met psycholoog Robert Plutchik’s Wheel of Emotions (fig. 6) als leidraad. Redacteur Charlie Clemoes zal de verhalen uitdiepen, en er komen visuele bijdragen van andere makers in.” Ook wil ze een album met ‘typografische nummers’ maken, net als het nummer in de Jungka-clip. “De tweede track gaat over Impact Nieuw. Dat nummer wordt een soort Eminem-nummer (fig. 7), gewoon a capella, rappend over zijn leven.” Dat klinkt inderdaad heel dope.
Over de 3Package Deal
De 3Package Deal, een initiatief van het AFK en Bureau Broedplaatsen (BBp), stimuleert en faciliteert door middel van betaalbare woon- en werkruimte, een budget van € 22.500 en professionele begeleiding van een aantal gerenommeerde Amsterdamse coalities ieder jaar de ontwikkeling van een geselecteerde groep creatieve talenten. Jungmyung Lee maakt dit jaar deel uit van de Publishing Coalition, samen met Mevis & Van Deursen, If I Can't Dance, het Sandberg Instituut en AGA LAB
Tekst & Beeld: Lauren Mae Murphy