Salim Bayri
Beeldend kunstenaar Salim Bayri is geboren in Casablanca (Marokko), maar werkt en leeft in Amsterdam. Bayri omringt zichzelf met een alter ego dat hij Sad Ali noemt, een verkorting van 'sad alien'. Deze cartoonachtige figuur heeft geen organen, onderneemt geen acties en in tegenstelling tot een cartoonfiguur spreekt hij niet. Als een soort ambulante zoekmachine loopt hij rond en checkt situaties en de dingen om hem heen. In wezen gaat het werk van Bayri over zijn eigen visuele blik dat van het een naar het ander springt. Valt hem iets op dan is het een kwestie van scannen, vasthouden en iets maken. In zijn teksten is Bayri meer analytisch en contemplatief. Daar vertelt hij over situaties die hij tegenkomt in Nederland en daar buiten. Tegenwoordig combineert hij films met verhalen over wat hem opvalt. Zijn films, tekeningen, prints en 'wearables' stimuleren hem om na te denken over semi-sociale politieke thema's. Hij doet dat op een zacht-absurdistische manier.
Uit het juryrapport
Niet vastgepind worden. Altijd in beweging blijven, zelfs als je werk eenmaal af lijkt en gepresenteerd wordt, is de kern van Salim Bayri’s jonge oeuvre. Bayri, geboren in Casablanca, reist als beeldend kunstenaar voortdurend heen en weer: tussen verschillende culturen, tussen verschillende vormen en media. Al vroeg ontwikkelde Bayri het alter ego Sad Ali, een afkorting van ‘Sad Alien’, verdrietige buitenstaander – een wezen dat zich nooit ergens thuis voelt. Juist doordat Bayri veel belang hecht aan beweging en ongrijpbaarheid, wordt het thema waarheid in zijn oeuvre ‘de olifant in de kamer’; iets waar je steeds omheen blijft draaien, zonder het te kunnen vangen. Juist deze paradox, die op heel veel manieren raakt aan de thema’s van deze tijd, maakt dat de jury zeer uitkijkt naar Salim Bayri’s ontwikkeling.